Info Terkini

[TEKNOLOGI HEBAT!!] TANPA BATERI, TANPA PENGECASAN, LAPPY ANDA TETAP BOLEH DIGUNAKAN SELAMA LEBIH SETAHUN

"Arrrggghh, bateri dah la nak habis, kabel caj pulak bawak tapi rosaklah pulak, aduh...bagaimana nak teruskan sesi taklimat kepada pelanggan ni". Begitulah luahan kekecewaan seorang penjual apabila mengetahui baterinya itu akan hampir "KONG". Kepada para pelajar juga tidak mustahil akan berlaku sedemikian rupa dan menrencatkan persembahan projek akhir di hadapan pensyarah dan pegawai penilaian.


Oleh kerana peranti elektronik menjadi lebih padat dan kuat, kaedah secara konvensional dalam pembuatan komponen elektrik semata-mata tidak akan berlaku. Ini kerana terletak pada hakikatnya bahawa sistem memerlukan bateri dan komponen mereka terlalu besar.

Namun, itu semua boleh berubah, jurutera dari Universiti Cambridge telah mencipta suatu transistor ultra kuasa yang sangat rendah yang mana boleh dijalankan untuk masa yang lama tanpa sumber kuasa.

Pada asasnya, transistor adalah sebagai peranti semikonduktor yang berfungsi seperti kepala paip. Membuka transistor (on) dan membolehkan tenaga elektrik dialirkan, mematikannya (off) maka aliran elektrik pun berhenti. Apabila transistor dimatikan bagaimanapun, beberapa arus elektrik masih boleh mengalir melaluinya sama seperti paip bocor. Dengan istilah semasa ia dipanggil sebagai near-off-state, telah dieksploitasi oleh jurutera untuk kuasa transistor baru.                              

Transistor baru ini dapat menghapus sisa-sisa kuasa daripada persekitaran sekitarnya dan ini membolehkan bateri untuk bertahan lebih lama. Dr Sungsik Lee, pengarang pertama akhbar tersebut, juga dari Jabatan Kejuruteraan berkata, "jika kita untuk menggunakan tenaga daripada bateri AA biasa berdasarkan rekabentuk ini, ia akan berlangsung selama satu bilion tahun." Rekabentuk baru boleh dihasilkan dalam suhu rendah dan serba cukup untuk dicetak pada bahan-bahan seperti kaca, kertas, dan plastik. 




Rekabentuk transistor juga menggunakan ciri-ciri, iaitu 'Schottky halangan untuk mencipta transistor' bukan wajar 'lebih kecil. Transistor hari ini tidak boleh dibuat untuk saiz berskala yang lebih kecil sejak kecil transistor yang mendapat, lebih elektrod yang mempengaruhi antara satu sama lain, menyebabkan transistor tidak berfungsi. Penggunaan halangan Schottky dalam rekabentuk baru mewujudkan meterai antara elektrod yang membuat mereka bekerja secara bebas daripada satu sama lain.


Imej bateri transistor: University of Cambridge

Menurut Arokia Nathan Jabatan Cambridge Kejuruteraan, penulis kedua kertas, reka bentuk baru ini dapat melihat digunakan dalam pelbagai antaramuka sensor dan peranti dapat dipakai yang hanya memerlukan jumlah yang rendah kuasa untuk menjalankan. Profesor Gehan Amaratunga, Ketua elektronik, kuasa dan Kumpulan Penukaran Tenaga di Jabatan Kejuruteraan Cambridge melihat penggunaan di lebih elektronik autonomi yang boleh memanfaatkan tenaga dari persekitaran mereka sama dengan bakteria.

Sumber : weforum.org


No comments